Modammen-Levortjenn-Olaugtjenn-Venstøptjenn

Gamle trakter fra speidern skulle gjenoppleves. 3.Skien sin speiderhytte på Venstøpstjenn er nok den hytta jeg tilbrakte flest helger på i ungdomsårene. Den gangen dreide turgåingen stort sett om til og fra Modammen, noen ytterst få ganger til Smaltjenn, Levortjenn, Sætertjenn, Svarttjenn eller Olaugtjenn. Alle med det til felles at de ligger rett bak Skrehelle.

Turen starter ved Modammen like før svingen før skytterbanen. Der er det en steinete vei på høyre side når du kommer fra byen. Etter noen oppoverbakker kommer mann til en høyspentlinje og deretter opp på den nyere grusveien til Venstøptjenn. Hundre meter etter kraftlinjen går veien over en bekk og nye hundre meter etter det, kan du se en gammel traktorvei som går skrått opp til høyre i terrenget.

Fra dammen ved Levortjenn

Denne går til Levortjenn. Etter litt klatring ankommer stien i enden av vannet hvor dammen er. Deretter følges vannkanten på høyre side rundt halve vannet. Deretter følges et bekkefar bratt oppover til du kommer til en stor myr. Her gikk jeg feil. I stedet for å krysse myren mot venstre å følge stien videre, holdt jeg for langt til høyre og måtte rote rundt en stund før jeg kom inn på stien igjen. Det vil si; det er ingen sti, det er en antydning til en slags sti.

Sist jeg gikk her var i 1989. Da arrangerte vi en orienteringsdag med patruljene Bever og Jerv fra 3.Skien speidergruppe. En av postene var i lia mellom Levortjenn og Olaugtjenn. Jeg har faktisk videoklipp fra det hele(gammel VHS), lia er snauhogd og det finnes ikke et eneste tre noe sted. Vi kunne stå ved hytta på Olaugtjenn og ha en fantastisk utsikt ned mot Levortjenn. Nå tror jeg nesten ikke mine egne øyne når hytta ved Olaugtjenn dukker opp i svarteste skauen! Kan dette virkelig være samme sted?? Det skjer mye på 32 år! Hytta ved Olaugstjenn har alltid fasinert meg. Spesielt for 30 år siden hvor den da lå ytterst på kanten med utrolig utsikt utover mot Luksefjell og med Vestre Skrehelle som nærmeste nabo. For 32 år siden var det roverne i 8.Skien speidergruppe som disponerte hytta, men det tror jeg ikke lenger det er.

Hytta ved Olaugtjenn tatt fra stien langs vannet

Etter en kort rast ved hytta krysset jeg dammen ved Olaugstjenn og fulgte et slags tråkk langs høyre side av vannet(altså Skrehelle siden). Noen steder var det tydelig at det hadde vært en sti, andre steder var det ingen spor. Ved enden av vannet traff jeg på den blåmerket løypa som går mellom Skrehelle og Vestre Skrehelle. Denne fulgte jeg mot Skrehelle til første «kryss» hvor jeg tok til venstre ned mot Svarttjenn og deretter ned til Venstøpstjenn. Denne løypa er blåmerket i terrenget og følger egentlig en gammel hogstvei, men er nesten grodd igjen over alt:-(

Den tidligere speiderhytta ved Venstøptjenn

Ved Venstøpstjenn tok jeg turen forbi den gamle speiderhytta og bort til stien ned mot Frotjenn. Dette var nå blitt en bomvei som ser ut til å gå ned til Frotjenn(Grorud i Siljan). Denne får utforskes en annen dag. Deretter gikk turen langs Venstøptjenn og tilbake ned til bilen ved Modammen.