Ulvskollen via Kremmeren, Siljuknatten og Magnetkollen.

Helt sikkert tusen mennesker som både ha gått her, skrevet om det og har bestemte meninger om hvordan denne turen er eller skal være. Denne gangen var det min tur til å «oppdage» den.

Ulvskollen er kanskje den mest besøkte toppen i Skien. Det er mennesker her nesten døgnet rundt på alle årets dager. Om jeg går en tidligere løype vet jeg ikke, men jeg holder hardt til venstre i starten og følger en umerket sti/vei som etterhvert treffer en merket løype. Ved et lite skilt med en pil til høyre, går jeg rett frem og følger en fin sti/vei helt til jeg på nytt kommer inn på en blåmerket sti. Den følger jeg litt frem til et skilt hvor det står «Ulvskollen via Kremmeren».

Flott utsikt flere steder bortover mot stien opp Kremmeren

Kremmeren er meget bratt og går ca 150 høydemeter på ca 500 meter. På toppen kan du velge å gå til venstre og komme ut på et flott utsiktspunkt. Går du til høyre og følger merkingen, kommer du frem til Brynhildsbu. Du kan lese mer om denne hytta her.

Fra Brynhildsbu er det ca 2 kilometer med relativt flatt terreng bort til Skiens midtpunkt (Siljuknatten).

Ved Skiens midtpunkt var det tid til litt tørking av svett tøy og en Yt. Siljuknatten er også turens høyeste punkt på 427 moh.

Denne gangen går jeg ikke ned til Siljuknatthytta, men holder vestover og deretter nord mot krysset Magnetkollen, Siljuknatthytta og Langelandskollen.

Stien herfra er bratt! Skikkelig bratt! Det dropper ca 150 meter ned mot Magnettjenn. Derfra går det litt opp igjen til Magnetkollen. På vei ned herfra gikk jeg innom hestevandringen. Dette er et området med mange gruver og det er stadig inngjerdede områder langs stien. Ved hestevandringen kan jeg se tydelige spor etter et sted hvor hester dro et hjul som heiste ting opp og ned av gruven like ved.

Fra hestevandringen er det ca 3 kilometer nedoverbakke tilbake til bilen. Nok en fin runde i Gulsetmarka.