Narefjell

Denne lørdagen skulle jeg endelig få gått til Nare. Været var meldt «bra» frem til ca kl 11, så jeg startet tidlig hjemmefra.

Bilen parkert ved Svanstul parkeringen og sykkelen klar..

Jeg hadde bestemt meg for å ta med sykkelen. Dels for å slippe å gå flere av kilometerne på grusveien til og fra Tiurleiken, dels for å spare tid. Det var som sagt meldt dårlig vær fra klokken 11 og utover.

Jeg syklet fra parkeringen kl 07.51 og tok til venstre ved Svanstulvannet, over dammen og fulgte grusveien litt forbi avstikkeren mot Svanstulflottene. Ca 100 meter etter dette så kommer det en bru og der starter stien mot Nare ved et lite skilt.

Mye bløtt terreng i starten

Fra pent til tåke

Jeg satte sykkelen igjen ved veien og begynte å gå oppover. I starten var det mye myr og vått terreng. Skiløypen følger også delvis samme trase i starten, så her gjelder det å følge blå merking og ikke den røde. Etter litt stigning åpnet terrenget seg mer opp og det var både enklere og finere å gå. Jeg passerte flere tjern på veien. Først Blekktjern hvor det skjedde et mord i 1834 i følge kartet mitt. Videre kom Søknattjern og til sist Naretjern. Stien gikk helt nedom Naretjern og da kunne jeg se selve Naretoppen foran meg. Utfordringen på det tidspunktet var at været var i ferd med å skifte fra fint til tåke..

Hytta Fjellheimen

Like før toppen går stien rett forbi hytta; Fjellheimen. Det ser ut til å være litt av en renoveringsjobb før denne hytta kan tas i bruk igjen. Det skrives at mange kaller denne for Nareheimen, men det heter den altså ikke. Etter nøyaktig 3,7 km /fra sykkelen) står jeg på toppen å ser utover….tåken.. Typisk, men slik kan det jo gå.

Etter en superkort pause og en bit sjokolade setter jeg kursen videre mot Rypetjønn, Santjenn, Kjerringtjern og de andre vannene som stien passerer nedover mot Fugleleiken. Det er et utrolig flott terreng å gå i og jeg tar en del bilder, selv om været ikke lenger er veldig fint.

Turen fra Kjerringtjern over Ostekleivene og ned til Tiurleiken var drøyere enn jeg hadde forestilt meg. GPS måleren viste 5,7 km fra toppen og ned til sykkelen. Tidsmessig brukte jeg ca 50 minutter fra sykkelen og opp til toppen og ca 1,5 time tilbake til sykkelen. Totalt inklusive alt var turen på 14 km og tidsforbruket 2 timer og 40 min.