Skum 606 moh

På kartet over Siljan og Skrim finnes det noen blåmerkede løyper ganske langt sør mot Siljan. En av disse heter Skum og jeg tenkte å ta turen. Ut i fra hva jeg har kunnet finne ut er denne blåmerket da den en gang for lenge siden inngikk i ti-topperen. Det er lite som vitner om at stien er mye i bruk nå om dagen.

Det kan være litt vanskelig å se hvor stien starter. Du skal kjøre forbi Oppdalen og får Vanebuvann på din venstre side, deretter passerer du to bomveier og et hyttefelt på din høyreside. Like etter siste avkjøring i en meget slak venstresving, ser du et lite skilt på høyre side. Kommer du til Vanebu, har du kjørt 150 meter for lang.

Stien er relativt godt merket helt opp til toppen. Første kilometer går i slakt terreng og i ganske tett og bløt skog. Deretter begynner det å bli brattere. Det virker som om stien følger en gammel vei det meste av strekningen. Jeg har også med et gammelt topografisk kart som viser stier rundt Skum som ikke lenger finnes verken i terrenget eller på mitt nyere kart.

Fra ca 2 kilometer og opp til toppen på ca 2,7 km går det ganske bratt oppover. De fleste blir nok skuffet når de ser selve toppen, selv om terrenget er luftig og godt.

Selve toppen er ikke all verden. Kun en stor stein indikerer at jeg har kommet frem.

Jeg hadde sett på kart og tidligere artikler at det fantes noen småvann i områdene rundt toppen. Jeg gikk derfor videre forbi toppen og litt øst over for å se om et av vannene kunne bades i. Fant det største vannet, men det var litt vanskelig å komme til pga myr på alle kanter rundt vannet.

Totalt ble turen på ca 6,5 km og tok ca 2 timer.