Stygg(e)mann fra Siljan

Det hele startet med at jeg kjøpte meg et nytt kart over Siljan Nord, Vindfjell, Skrim, Luksefjell Øst og Mykle. Ved en tilfeldighet satt jeg å leste under interessepunkt nr 3 og leste om Hans Torske som forsvant i områdene rundt Skrim i 1895. Jeg begynte å søke litt på nettet og vips så fikk jeg lyst til å gå til Styggemann. Grunnen til at jeg skriver stygg(e)mann i overskriften er fordi jeg ser det diskuteres veldig om toppen heter Styggemann eller Styggmann. Uansett; Lørdag morgen kl 6.15 kjørte jeg fra Skien. Var veldig usikker på hvor lang denne turen ville bli, men utifra kart hadde jeg regnet ut ca 7 km en vei. Ut.no hadde mange artikler om turer til Styggemann, men ingen beskrivelse fra Siljan som jeg skulle gå. Kl 07.10 var jeg fremme der jeg satte fra meg bilen.Det finnes en stor parkering ved Langelidalen(markert med A i kartet nedenfor). Jeg valgte å kjøre til høyre i krysset før parkeringen og deretter neste mulige til venstre(markert med B i kartet nedenfor). Etter noen hundre meter stopper veien ved en snuplass der jeg parkerte. Det siste stykket av veien er forøvrig en bomvei som betales enten med mobil eller at du får tilsendt faktura.

Betaling for bomvei

Så var turen i gang. Første mål var Sørmyrseter. Der ligger det også en turisthytte. Etter 2,4 km kom jeg frem til et setertun. Dette var Sørmyrseter.

Sørmyrseter

Fra Sørmyrseter gikk stien relativt bratt opp til Jotefjell (769 moh). Stien går ikke helt til toppen, men langs vestsiden og har en formidabel utsikt vestover. Deretter bar det nedover igjen til Urdalstjernstulen(Tomtene) før stien igjen går oppver ca 1,2 km til Styggemann.

Terrenget rundt Urdalstjernstulen var litt bløtt og «tung-gått», dessuten er det jo litt psykisk nedslående å gå nedover fra en topp, når du vet du egentlig er på vei opp på en annen topp:-) Den gamle seterplassen var merket med skilt, men ellers var det ikke lett å se at det hadde vært noe der for over 300 år siden.

Siste 500 meter mot Styggemann gikk i et flott fjellterreng med små vann og myrer. Utsikten var utrolig fin hele veien.

Toppen heter Styggemann på grunn av silhuetten den danner fra enkelte vinkler. I 1927 bygde Fritzøe Skoger steinhytta på toppen for å kunne ha brannvakt over store deler av sitt skogsterreng. Brannvaktposten ble brukt sommerstid frem til 1960-tallet. Hytta er låst, men kan leies av Tønsberg Turistforening mot betaling.

Styggemannhytta

På toppen var det tid for litt mat og drikke i kombinasjon med utsikten. Jeg hadde lest fra flere andre som har vært på toppen at de tok feil av hvilken sti de fulgte ned igjen fra toppen. Det klarte selvfølgelig jeg også å gjøre. Resultatet var at jeg måtte gå opp igjen de sure 2-300 meterne, for så å ta riktig sti nedover mot Sørmyrseter. Ved Sørmyrseter fulgte jeg skiltingen mot turisthytta. Denne lå i enden av en sti ca 200 meter fra Sørmyrseter. Totalt ble turen på snaue 11 km og jeg brukte ca 3 timer inklusive pauser og normalt tempo.