Russerhula

Den såkalte Russerhula på vestre Gulset, skulle være lett å finne i følge mange som har vært der. «Bare gå fra Ulsvann i retning Langtjern, så ser du den oppe i fjellsiden på høyrehånd», sier de. Fullt så enkelt er det ikke, men med litt hjelp og et par forsøk, så fant jeg den til slutt!

Ifølge omtale på nett og i bøker er dette et naturlig innhugg i fjellet som under krigen ble benyttet av en øst-europeer som holdt seg i skjul her. I følge en annen bok fortelles det at slik hula fremstår i dag med mur i forkant ble utført i 50 årene. Dette arbeidet ble gjort lenge før det gikk skogsbilvei til området og sand/sement ble båret til Ulvsvann, fløtet over vannet på en flåte og deretter blandet til sement i bekken nedenfor hula. Deretter ble ferdig blandet sement båret opp til huleåpningen. Dette må ha vært litt av en jobb! Videre skal det visstnok ha vært en ovn i hula en gang. Nå er det kun et enkelt jordgulv der inne, men det hadde fint gått an å overnatte 1-2 personer der.

Hula innvendig
Stolt og fornøyd etter å ha kommet frem!

Etter flere turer i området opp og ned langs veien med kink i nakken av å glane oppover fjellsiden, lykkes jeg endelig med å få øye på åpningen. Det vil si, det var ikke meg, men min turmakker som så den akkurat i det vi skulle forflytte oss videre oppover. Trikset var å gå utenfor grusveien og et stykke inn på myren som går parallelt. Da ble vinkelen litt bedre og det var enklere å se.

For de fleste hjelper det lite at den ligger like før du kommer til «Antonios tømmerskott», fordi de fleste antakelig ikke vet hvor det er og det er heller ikke avmerket på noe kart. Antonios tømmerskott er mest sannsynlig det gamle stien/veien som går rett opp lia og kommer innpå den bratte vestre stien til Ulvskollen. Stien kan være litt vanskelig å finne, men følger du med langs veien, så ser du den. Ønsker du kun å se Russerhula er det enkleste å gå grusveien fra Ulvsvann retning Langtjern til du er på høyde med en kraftmast på din venstre side. Da kan du gå ut i myren og snu deg 180 grader mot Ulvskollen. Da bør du kunne få øye på åpningen i hula.

For å komme seg frem til selve hula var nesten like vrient. Tips og råd sa at det enkleste var å gå fra oversiden. Dette forsøkte vi på, men siden vi ikke visste helt hvor hula var i forhold til der vi var, ble vi gående i svært bratt terreng, nesten med livet som innsats enkelte steder. Igjen var det kraftmasten og min turmakker som var den avgjørende faktoren. Da vi skulle gå fra hula igjen, gikk vi mer eller mindre rett opp og traff på veien/stien som går til Ulvskollen etter noen hundre meter.

Følger du merket løype fra Ulvsvann og mot Ulvskollen, er det her vi kom opp fra Russerhula.

Hula er absolutt verdt et besøk, men egner seg ikke i dårlig vær, vinterstid eller med barn/hund. Det skal visst også være mulig å komme seg frem til hulen fra veien, men det ble ikke testet denne gangen:-)