Valsfjellet i Melum

Egentlig så er nok Valsfjellet det fjellet i Norge jeg har stirret mest på opp gjennom årene. Min oldefar hadde nemlig hytte på andre siden av bukten på Norsjø. Hytta ble overtatt av mine foreldre og senere kjøpt av meg.

Hytta solgte jeg for noen år siden. Men til tross for at jeg har sett mye på Valsfjellet eller «Varsfjellet» som alltid pappa sa, så har jeg bare vært der en gang som liten gutt. Det eneste jeg husker fra den gangen var at det var mye lyng, bratt og et vann på toppen av fjellet. Det var på tide å teste ut om jeg husket riktig!

Skiltet fra Melum kirke

Bilen ble parkert ved Melum kirke. Derfra fulgte jeg en grusvei mot Stavdal gård. Det er skiltet ved kirken og skiltet etter ca 700 meter hvor stien går inn i skogen til høyre i kanten av der jordet til gården starter.

Her gikk jeg av grusveien etter ca 700 meter før jordet begynner

Etter noen meter kom jeg frem til et skilt hvor jeg enten kunne gå til venstre mot Leirodden eller til høyre mot Valsfjelltoppen. Jeg gikk til høyre.

I starten var det ganske mørkt og øde langs stien. Mye vegitasjon hindret luft og sol å slippe til, men etter ca 500 meter lysnet det mer opp. Det tok ikke lange tiden før jeg fikk noen fine utsiktspunkt på vei oppover sammen med raskt stigende puls.

Utsiktspunkt underveis mot toppen

Litt psykisk nedtur var det at etter en del klatring, så går stien faktisk ganske mye ned igjen. Stien krysser deretter en liten mørk dal, for så å klatre bratt opp igjen. Det var omtrent i denne dalen jeg bestemte meg for at dette skulle bli en rundtur. Ville unngå den «mørke dalen» en gang til og heller legge turen via Valsbukta.

Stien er enkel å se i terrenget, men lite bruk gjør at det er en del lyng og kratt som dekker stien. Utrolig mye blåbær!

Fra jeg var her sist som liten, husket jeg at det var et vann på toppen av dette fjellet. Ifølge kartet mitt skulle stien nesten gå forbi dette vannet. Litt etter topp-passeringen(som forøvrig ikke er noe utsiktspunkt, men en postkasse) måtte jeg følge et tråkk til høyre like ved der stien begynner å gå nedover igjen. Ca 50 meter til høyre kom jeg frem på et fjellhylle med fantastisk utsikt utover Valen og Hanæs, samt at jeg kunne se vannet langt nede i kløften under meg.

Skilting like under toppen på vei mot Valsbukta

På motsatt side av vannet finner mann også et flott utsiktspunkt på Valsfjellet, men dit får jeg gå en annen gang.

Nå var det bare å gå tilbake til stien og følge denne relativt bratt nedover mot Valen. Litt nede i lia var det skiltet til høyre mot vannet og mot en gammel bygdeborg, men jeg valgte å følge stien helt ned til grusveien som går fra Valen gård til Leirodden.

På vei nedover

Denne fulgte jeg nesten til enden, holdt til venstre like før Leirodden og fulgte merket sti helt bort til skiltet ved jordekanten. Veien fra Leirodden til Stavdal gård er nesten helt flat og enkelte steder er det flott utsikt mot Norsjø, Melumøya og Marodden.

Totalt ble turen på snaue 8 kilometer og snaue 2 timer.